Monday

http://www.emocutez.comBULAN REJAB

BISMILLAH..
Alhamdulillah, sampai juga kita ke tarikh 1 Rejab1433H. 
ALHAMDULILLAH.
Hari ini rasanya tak akan bercerita panjang lebar, sekadar untuk mengucapkan selamat menyambut bulan Rejab dan mari sama-sama kita mengamalkan doa ini. Semoga kita dapat bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.
Sumber: Facebook fattabiounimalaysia.

Nak kongsikan sikit. *Tadi cakap tak mau cerita panjang lebar* haha XD
Sorry laa..bila dah dapat tulis ni rasa macam nak tulis macam-macam saja.
Di sekolah dulu, selalu dapat brochure cerita pasal hadis ni 'Rejab adalah bulan Allah, Sya'ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan ummatku'. Aku baru tahu tu hadis yang dusta lagi mendustakan. My bad  >.< Rasanya kat sekolah dulu selalu je dengar-dengar hadis ni berkumandang di telinga. *aiyaaakkkk* Kalau nak tau penjelasan secara direct boleh klik SINI.
Macam tu juga mengenai puasa sunat di bulan Rejab. Bagi yang tak tahu lagi terutamanya diri saya yang anggap wujudnya puasa sunat rejab. Ini penjelasan dari Hilal Asyraf (confirm hampa semua kenal kan) hehe :) , pelajar jurusan Usuluddin di Yarmouk. Tiada masalah untuk berpuasa di dalam bulan Rejab, cuma kita kena faham tidak wujud di dalam kamus Islam sesuatu yang dinamakan Puasa Rejab. (Tiada masalah yang dimaksudkan di sini ialah, boleh kita berpuasa sunat pada hari isnin dan khamis seperti biasa. Tidak diwajibkan dan juga tidak ditegah).

OH SNAAAPPPP!!!
Ok, ini je kot perkongsian yang tak seberapa. Mohon maaf kalau ada salah. Minta perbetulkan mana yang salah. :)
Disini saya sertakan jugak tweet IM Asyraf mengenai puasa di bulan rejab. :)




Tak lupa juga, nak selitkan nasyid dari kumpulan Devotees yang bertajuk Rindu Ramadhan. 
Jom,kita sama-sama hayati. 
BEST!! :)


Wallahu'alam.
MAY ALLAH BLESS. <3


THANKS.HAVE A NICE DAY. =)

4 osem people menaip:

TeTerBanG said...

assalamualaikum...kak zafirah. syukran yaa sbb follow sy. :) rindu kat kak zafirah. lma sy x bkak blog kak. kakak...pasai puasa tue, sy still mcm x bapa paham sgt. yg sy betoi2 paham, tue cuma hadis palsu. kiranya kakak, mmg x ada laa puasa 1 rejab?

zafirahtajudin :D said...

waalaikumsalam.. rindu kamuu jugak :)
macam dah state kat entry tu,bukan tak ada. boleh je nak puasa tapi jangan sandarkan puasa tu dengan dapat kelebihan2 bila puasa pada bulan rejab.Niat puasa sunat je lah kalau nak puasa pun. Wallahu'alam.
Better tanya mana2 orang yang lebih arif sebab kak ira pun bukan lah pandai sangat bab ni.
Boleh jugak rujuk sini, hope dapat bantu. :)

http://teratakbicaranoora.wordpress.com/hadis-hadis-palsu-berkaitan-bulan-rejab/

Cinta Misteri said...

Alhamdulilah, CiM dpt puasa start isnin smpi arini, gnti puasa. Ambil ksmpatan bulan rejab ni coz rmai kwn2 kt opis yg puasa rejab. Tktau la diorg alert tk psl hukum puasa 1 rejab ni. Klau nk suruh CiM gnti puasa d bln lain, susah sket kot coz kt opis tu mewah makanan. Hehehe...

zafirahtajudin :D said...

Hehe. Biasa la godaan makanan mana nak tahan. XD Alhamdulillah. Dah settle hutang2 puasa kan :)